Ogrundad orosanmälan mot vuxen

Mina barns pappa har träffat ny tjej. Jag har sett henne 2 gånger men aldrig pratat med henne. Jag och pappan går på samarbetssamtal, för några veckor sen la hon näsan i blöt och ljög ihop nån historia som slutade med att jag fick en orosanmälan på mig... Kan man göra så?? Går det anmäla henne för förtal?

Mvh trött mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att göra en orosanmälan utan att ha någon grund för det är inte straffbart i sig, men däremot kommer förhoppningsvis en sådan anmälan väldigt snabbt läggas ner då socialtjänsten märker att det inte föreligger några missförhållanden.

Det som krävs för att förtal ska anses föreligga är att någon utpekar en annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta den andre för andras missaktning (https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1). Det mest centrala i bedömningen är om det är ett uttalande om som är ägnad att framkalla missaktning, uttalandet eller uppgiften ska alltså duga för att framkalla missaktning. Det handlar alltså om nedsättande uppgifter. Enligt praxis anses inte varje påstående om brottslig gärning eller klandervärt levnadssätt omfattas av och jag är tveksam på om den här kvinnans orosanmälan mot dig kommer att omfattas av förtalsbestämmelsen.

Om du vill ha mer hjälp kan du boka en tid hos någon av Lawlines jurister!

Lycka till!

Hanna KanonRådgivare