Olaga hot/ofredande

Hejsan.

Jag är ett vittne I ett ärende där en man och kvinna gått isär och denne man har fått besöks förbud, hon fick även skyddad identitet en kortare tid.(jag är arbetskollega till denna kvinna) Och nu 6 månader efter själva händelsen så har denna mannen börjat åka med sin bil på gatan där jag bor, med min sambo och dotter. Han ställer sig längre bort på gatan och kan stå där ifrån 10 min till 40min. Han bor 5 min enkel väg här ifrån. Han har gjort detta i 4 dagar i rad nu. För 1.5 månad sen stannade han mig nät jag var på är med min bil ifrån min bostad och sa att han ville prata. Jag sa nej. Detta börjar bli otäckt. Vad gör ja? Begår han brott då den ends kopplingen mellan mig och honom är vittne emot honom pga hemskheter han gjorde sin ex fru. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns några bestämmelser i BrB (brottsbalken) som skulle kunna aktualiseras.

Brott?

Övergrepp i rättssak och olaga hot

Brottet innebär att någon med våld eller hot om våld angriper någon för att ha avgett eller ska avge en vittnesutsaga (17 kap. 10 § BrB). Syftet är att ge ett vittne straffrättsligt skydd så att denne inte kan påverkas på ett otillbörligt sätt. Om brottet anses av normalgraden döms denne till fängelse i högst fyra år (st. 1). Om brottet istället anses vara ringa döms till böter eller fängelse i högst sex månader (st. 4).

Om dock det olaga hotet inte kan hänföras till det faktum att du är vittne, kan situationen bedömas enligt 4 kap. 5 BrB (olaga hot).

Ofredande eller olaga förföljelse

Den som utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande kan dömas för ofredande, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt (4 kap. 7 § BrB). Om den som ofredar förföljer en person, kan personen dömas för olaga förföljelse (4 kap. 4 b § BrB).

Bedömning

Endast de omständigheterna att han stannar utanför din bostad och förhåller sig passiv och stannar dig för att prata, bör inte leda till ett olaga hot eller övergrepp i rättssak. Det är troligare att det är ofredande (eller olaga förföljelse) med de omständigheter som du angivit.

Om det fortsätter, bör du ansöka om kontaktförbud och alternativt anmäla för ofredande om det fortsätter under en längre period.

Hoppas din fråga blev besvarad. Har du ytterligare funderingar, kontakta gärna Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare