Olaglig belysning på bil

Har en kort fråga om Led Ramper och utryckningsfordon.

Är fasligt trött på att bli bländad av dessa starka lampor som ovan nämnda fordon blinkar med, nattetid är de tillräckligt farliga för att i sig skapa en olycka.

Är dessa verkligen lagliga att ha på och använda så illa som dom används, vad säger lagen samt transportstyrelsen ?

Vad Polismyndigheten etc. tycker själva är ointressant, myndigheter har vart på djupt vatten och sjunkit med cykeln förr.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i Trafikförordningen och såna ljuskällor som du beskriver kan vara olagliga.

Personbilar
Då en bil inte får ha någon belysning som kan på något sätt blända andra förare enligt 3 kap 67 § Trafikförordningen.Sedan får inte en bil visa annat ljus än vitt eller gult ljus när bilen färdas på vägen enligt 3 kap 76 § Trafikförordningen. Så att sätta dit belysning på en bil utöver det som redan finns kan vara olagligt om det blända andra förare. Sedan om det är en annan färg än vitt eller gult så är det också olagligt.

Utryckningsfordon
När det kommer till utryckningsfordon finns det undantag enligt 11 kap Trafikförordningen. Som exempel där utryckningsfordon får använda sig av larmanordningar, som blinkande lampor, för att signalera till andra förare enligt 11 kap 12 § Trafikförordningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare