FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt26/01/2020

Olagligt att jobba svart?

Jag undrar vart står det att ordningsvakter inte får jobba svart?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på detta finns i inkomstskattelagen. Det görs där ingen skillnad på om du är ordningsvakt eller om du har något annat yrke. Alla som är bosatta i Sverige, stadigvarande bor i Sverige eller har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare bott här - är obegränsat skattskyldiga. Det betyder att man ska betala betala skatt på alla sina inkomster (3 kap. 3 § inkomstskattelagen).

Hoppas jag kunde hjälpa dig!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare