Olagligt att leta i annans sopor?

Är det olagligt för andra att leta i mina sopor?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av betydelse för bedömningen av om det är olagligt att rota igenom andras sopor är var soporna förvaras och om de förvaras tillsammans med andras sopor.

Som utgångspunkt är det den som äger soptunnan som äger soporna i den.

Exempelvis:

- För ett hyreshus är det därför fastighetsägaren som äger soporna

- För en bostadsrättsförening med ett gemensamt soprum ägs tunnorna av föreningen själv

Om soporna däremot står på mark/tomt som är ens egen och man äger soptunnan kan det vara fråga om stöld, eller ringa stöld, beroende av värdet. Men av din fråga förstår jag det som att det är själva letandet och inte tillgripandet som du undrar över. Det skulle då i stället kunna vara fråga om brottet egenmäktigt förfarande, 8 kap. 8 § brottsbalken, eftersom där inte ställs ett krav på att gärningsmannen ska tillgripa något utan det räcker med att man "olovligen rubbar annans besittning", men själva rotandet i sig behöver ju inte innebära att ägarens besittning rubbas.

Jag har med bakgrund av ovan dock svårt att se att själva letandet i dina sopor skulle falla in under en brottsbestämmelse.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare