Olagligt att spela in djur och använda som bevismaterial?

Min granne har gjort en ljudinspelning av våra fåglar som har spelats upp för Miljö o samhällsbyggnad där vi bor han har klagomål i detta ärende är det ett lagligt förfarande ! Mvh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Att spela in ljudet av fåglar är inte olagligt. Det framgår inte vad klagomålet rör sig om i fallet, men att använda ljudinspelning av fåglarna och spela upp ljudet för Miljö- och samhällsbyggnad är inte olagligt förfarande. Däremot kan man ifrågesätta bevisvärdet på en sådan ljudinspelning , det vill säga om det faktiskt är att anse som ett trovärdigt bevismaterial i relation till klagomålet som anförs. Detta är en bedömning som Miljö- och samhällsbyggnad får göra.

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare