FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/12/2021

Olovlig körning med utländskt körkort - skuld och påföljd

Jag är folkbokförd i Sverige sedan augusti 2017 men har amerikanskt körkort och ingen svenskt körkort. Jag fick en stämning/kallelse från åklagaren för hastighetsöverträdelse och olovlig körning (med en hyrbil). Jag undrar om man kan undvika detta genom till exempel en förlikning? Vad är ett typiskt straff för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du har kört en personbil i Sverige med ett körkort som utfärdats av amerikanska myndigheter efter att ha varit folkbokförd i Sverige sedan 2017 och att åtal har väckts för olovlig körning och en hastighetsöverträdelse. Jag förstår det som att du nu undrar om det finns någon möjlighet till förlikning eller vilken påföljd du annars kan få.

Förlikning i brottmål

Det finns inte någon möjlighet till förlikning i brottmål i svensk rätt. Den närmaste institutionen är strafföreläggandet (RB 48:4-12a) men eftersom det verkar som att åtal väckts är detta inte aktuellt.

Angående hastighetsöverträdelsen

Hastighetsöverträdelse regleras i 3:17 trafikförordningen och penningböter följer enligt 14:3. Beloppet bestäms enligt en schablon av riksåklagaren och beror på vilken hastighet du fört fordonet och vilken hastighetsbegränsning som varit gällande. Här (på sida 15 i dokumentet) finns schablonerna så du kan avgöra vad som gäller för dig.

Är detta en olovlig körning i strikt mening?

Enligt körkortslagen 2:1 krävs ett gällande körkort för personbil för att få framföra en personbil. Enligt 6:2 är ett utländskt körkort gällande i Sverige om bl.a. körkortet är giltigt i det land det utfärdats och i det fallet körkortet utfärdats av en stat utanför EES (vilket USA är), innehavaren inte varit folkbokförd i Sverige i mer än ett år. Ditt utländska körkort är alltså inte gällande i Sverige eftersom du har varit folkbokförd i Sverige i mer än ett år. Det verkar alltså som att du kan ha framfört ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till detta, och därför kan ha gjort dig skyldig till olovlig körning enligt 3 § lagen om straff för vissa trafikbrott.

Betydelsen av okunnighet om tidsfristen för ditt utländska körkorts giltighet

Typiskt sett krävs inte kunskap om bakomliggande lagstiftning för att en person ska kunna straffas för att ha begått ett brott. Man brukar tala om att okunnighet om lagen inte ursäktar gärningen. Det finns dock undantag till denna regel. Eftersom du hade ett utländskt körkort är det så att du kan invända att du var under uppfattningen att ditt utländska körkort var giltigt i Sverige och att du inte visste om att det finns någon tidsbegränsning för giltigheten. Om domstolen finner dig trovärdig måste åklagaren då motbevisa denna villfarelse (NJA 2019 s 721).

Vad skulle påföljden bli om detta ändå var en olovlig körning?

En olovlig körning av normalgraden, vilket detta mest troligen är, innebär ca 30 dagsböter enligt bötespraxis (s 24). Beroende på omständigheter som inte framgår av din fråga så skulle tingsrätten kunna finna att det rör sig om en grov olovlig körning. När domstolen avgör om brottet är grovt beaktas om du har fått ditt körkort indraget tidigare, om körningen skett vanemässigt eller om det annars kan anses vara grovt. Skulle brottet anses vara grovt så består straffskalan av fängelse mellan 14 dagar och 6 månader.

Huvudregeln enligt 30:4 RB är att man inte ska dömas till fängelse även om fängelse ska följa enligt brottets lagtext. Alternativ till fängelse är villkorlig dom, 30:7 BrB, eller skyddstillsyn enligt 30:9, dessa kan kombineras med samhällstjänst, dagsböter eller andra föreskrifter. För att fängelse ska komma på tal istället för en villkorlig dom eller skyddstillsyn krävs att gärningsmannen har återfallit i brott, begått en gärning med ett högt straffvärde eller ett så kallat "artbrott". Att ett brott är ett "artbrott" innebär att det är en brottstyp som man ser särskilt allvarligt på och därför gärna dömer ut fängelse även om straffets längd är kort.

Enligt RH 2017:35 är just grov olovlig körning ett sådant artbrott och fängelse är inte uteslutet. Skulle domstolen finna att din eventuella ovisshet om att ditt körkort inte längre var gällande i Sverige inte är trovärdigt och att du har genomfört gärningen vanemässigt och att det inte finns några förmildrande omständigheter så kan fängelse följa, men inte nödvändigtvis om detta skulle vara första gången du döms för ett brott av denna typ.

Mitt råd

Det är många faktorer som inte framgår av din fråga och som skulle kunna ha stor inverkan på utfallet av målet. Jag skulle därför föreslå att du kontaktar våra erfarna jurister på Lawline för vidare rådgivning. Jag hoppas mitt svar skapade klarhet och jag önskar dig lycka till i ditt ärende,

Egil SellgrenRådgivare