Olovlig körning och återkallat körkort

Ifall jag kör en enduro motorcykel som är avsedd för banor så får jag påföljden olovlig körning, men tar de mitt vanliga bilkörkort då?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är möjligt att Trafikverket återkallar ditt körkort, det framgår av fjärde punkten i 5 kap. 3 § körkortslagen. Jag kan dock inte säga med säkerhet ifall det skulle hända då det beror på hur Trafikverket bedömer själva händelsen. Trafikverket ska nämligen återkalla körkortet om de bedömer att överträdelsen, olovlig körningen, inte var ringa. Hur bedömningen går till beror på omständigheterna i fallet, vad som faktiskt har hänt.

För att sammanfatta. Trafikverket kan återkalla ditt bilkörkort om du döms för olovlig körning när du kör ett fordon du inte får framföra. Om de väl gör det beror på vad som har hänt. Mitt råd är därför att du inte framför fordon du inte har tillstånd att framföra.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor ifall du undrar något mer!

Joel ÅkerlindRådgivare