Olycksfallsförsäkring och preskription av anspråk

Jag har ett bestående ärr från en olycka som hände för länge sedan i grundskolan. Uppsökte skolläkaren och fick lite vård men ärret är fortfarande kvar efter alla dessa år. Visste inte bättre och levde kvar med ärret men tänker nu att det borde finnas dokument om min tid i skolan och vad som har hänt mig som kan bevisa skadan som skedde. Kan mm då få ersättning för det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga så tolkar jag det som att du syftar på ersättning från olycksfallsförsäkring.

Vad som måste göras av den som har anspråk på försäkringsersättning för att fordran inte ska preskriberas (förlora sin verkan) regleras i försäkringsavtalslagen.

Nya regler för preskription trädde ikraft år 2015. För försäkringsavtal som har ingåtts före den 1 jan 2015 och som inte har förnyats efter den dagen gäller äldre bestämmelser om preskription. Beroende på om din försäkring har förnyats eller inte gäller olika tider för preskription. I det följande återges vilka tider för preskription som gäller enligt gamla bestämmelser och vad som gäller enligt den nya lagstiftningen.

Preskription före 1 jan 2015
Preskriptionsreglerna före år 2015 utgjordes av en treårsfrist, innebärande att ett anspråk på försäkringsersättning preskriberas tre år från tidpunkten att den ersättningsberättigade får kännedom om att anspråket kan göras gällande. I vissa fall kan det gå lång tid innan den ersättningsberättigade får kännedom om rätten till försäkringsersättning. Lagen stadgade därför en yttersta preskriptionstid på tio år från det att ett anspråk tidigast kan göras gällande.

Preskription efter 1 jan 2015
Enligt nuvarande reglering i 16 kap. 5 § försäkringsavtalslagen måste talan väckas inom tio år. Tiden börjar räknas från "tidpunkten när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde". Vid olycksfallsförsäkring innebär det för olycksfall, som inte ger den försäkrade några omedelbara olägenheter, börjar preskriptionstiden löpa från när skadan visar sig, t.ex. när ett bestående ärr har uppkommit. Preskriptionstiden börjar alltså inte räknas redan från olyckstillfället.

Jag hoppas att du kan avgöra om det är möjligt att begära ersättning utifrån beskrivna tidsgränser. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare