Om arvsinkomst enligt det nordiska skatteavtalet utgör "annan inkomst" beskattas den endast i hemviststaten

Jag är svensk medborgare och bosatt i Sverige. Deläger en fastighet i Danmark. Om/när jag avlider varefter min andel i fastigheten övergår till mina arvingar, ska då någon arvsskatt betalas i Danmark?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan tyvärr inte svara på frågan angående dansk skatterätt, jag skulle istället hänvisa till det danska skatteverket. Jag kan dock lyfta fram innehållet i det Nordiska skatteavtalet. I artikel 22 läser man att "annan inkomst", dvs inkomst som inte behandlas i de föregående artiklarna, som inkomst från arv, endast beskattas i den stat som person har hemvist i. Detta leder mig till slutsatsen att dina arvingar ska beskattas i den staten där de bor. Jag vill påpeka att det skatterättsliga hemvisten är ett begrepp som regleras i själva avtalet, nämligen i artikel 4. Du kan få tillgång till avtalet här.

Med tanke på att inkomst från arv är skattefri i Sverige ska dina arvingar inte betala någon arvsskatt om de har sin skatterättsliga hemvist här i landet. Inte heller i Danmark, enligt skatteavtalet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare