Om att bli av med en andrahandshyresgäst som inte betalat hyran

Hej!

Jag hyr ut min hyresrätt i andrahand, och nu har hyresgästen inte betalat hyran på två månader. Han ger inte någon rimlig förklaring, utan säger bara att han ska lösa det snart (men detta sker sedan alltså inte). Jag har dessvärre inte tagit någon deposition.

Hur kan jag bära mig åt för att bli av med denna hyresgäst så snabbt som möjligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har förstahandskontrakt till lägenheten och du har hyrt ut den till en person i andra hand. I förhållandet till personen med andrahandskontraktet är du hyresvärd, samtidigt som du är hyresgäst till din hyresvärd, som är fastighetsbolaget. Detta innebär att både du med förstahandskontrakt och fastighetsbolaget har rätt att genom Kronofogden avhysa andrahandshyresgästen.

Att avhysa, den juridiska termen för att vräka, en person är något som Kronofogden får göra. Om en privatperson eller fastighetsägarna själva avhyser en hyresgäst (förstahands eller andrahands) kan de som avhyser göra sig skyldiga till hemfridsbrott, enligt 4 kap. 6 § brottsbalken.

Hyresvärden, det vill säga du eller fastighetsbolaget, får ansöka om avhysning hos Kronofogden, enligt 1 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Du kan läsa mer här.

För att få avhysa en hyresgäst krävs att hyresavtalet löpt ut eller att en s.k. förverkandegrund föreligger, vilket är som en typ av avtalsbrott. En förverkandegrund är att hyresgästen under flera månader inte betalat hyran, men det krävs även att hyresvärden underrättat hyresgästen om att hen inte har betalat sina hyror. Det krävs också att hyresvärden skriftligen underrättar socialnämnden, innan ansökan om avhysning görs till Kronofogden, enligt 12 kap. 42 § jordabalken.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare