Om du inte behöver visum för att resa till Sverige

Hej! Jag undrar hur länge man måste vänta på att få komma till Sverige igen efter att man har varit i landet i 90 dagar? Det gäller ett land som är utanför EU, men som dock inte behöver visum.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vissa länder utanför EES/EU tillämpar det visumfria systemet. Då det inte framgår av din fråga vilket land det gäller så kommer jag att framlägga några exempel på länder utanför EES/EU med det visumfria systemet. Därefter kommer jag att föreslå var du kan vända dig för att bli mer ingående informerad om just det land du intresserar dig för.

Länder utanför EES/EU med det visumfria systemet - hur länge kan man stanna i Sverige?

Albanien: Albanska medborgare som har ett biometriskt pass kan resa fritt till Schengenländerna, bl a Sverige. Här gäller det visumfria systemet - 90 dagar under en 180-dagarsperiod.

Bosnien och Hercegovina: Det visumfria systemet gör att du kan tillbringa upp till 90 dagar i Schengenområdet (bl a Sverige) var sjätte månad. Sexmånadersperioder räknas från den första inresan till Schengenområdet. T ex om ditt första inträde var 1 februari, kan du tillbringa totalt 90 dagar i Schengenländerna de närmaste 6 månaderna, till och med den 31 juli. Du kan använda dessa 90 dagar under ett besök eller inom flera resor, men det är viktigt att ta hänsyn till antalet dagar du har tillbringat i Schengenländerna. Det är viktigt att du efter 90 dagar har lämnat Schengenområdet fram till sex månader efter att din första inresa löper ut. Sedan börjar nästa sexmånaderscykel för dig, där du kan tillbringa 90 dagar i Schengenländerna igen.

För mer ingående information om vad som gäller för det land du intresserar dig för skulle jag rådgiva dig att i första hand söka dig till landets ambassads hemsida, i andra hand ta kontakt med ambassaden ifråga. Ett annat alternativ är att se om du kan hitta den information du söker om landet ifråga på svenska ambassadens hemsida. Där kan du faktiskt hitta information om bl a visumfria system för olika länder utanför EU/EES. Länken hittar du här: https://www.swedenabroad.se/en/about-sweden-non-swedish-citizens/

Hoppas du fick svar på din fråga och någon form av vägledning! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem här.

Med vänliga hälsningar

Minella KurjakovicRådgivare