FrågaEKONOMIÖvrigt26/01/2019

Om en av föräldrarna är skuldsatt hos kronofogden, kan man skaffa barn ändå?

Hej om en av föräldrarna är skuldsatt hos kronofogden, kan man skaffa barn ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga regler i lagen som direkt hindrar er från att skaffa barn på "vanligt" vis. Att en av de framtida föräldrarna är skuldsatt är alltså inget som i sig gör er till otillåtna föräldrar. Det korta svaret på din fråga är därför: Ja, man kan skaffa barn även om en av föräldrarna är skuldsatt hos Kronofogden.

Vad som kan vara bra att ha i åtanke är dock att det med ett barn också naturligtvis kommer bli större kostnader för mat, kläder o.s.v. Om Kronofogden beslutar om att utmäta förälderns som är skuldsatt inkomst så inkluderar detta också det barnbidrag ni kommer få som ju egentligen är menat att gå till kostnader för barnet. Framför allt för barnet, men även för er egen skull, tänker jag att det därför kan vara bra att ni ser till att betala skulden och ha ordning på er ekonomi innan ni skaffar barn. Ni kommer troligtvis ha tillräckligt att tänka på när barnet väl kommit och då kan det ju vara skönt att inte behöva bekymra sig över ekonomin också.

Jag rekommenderar er att kontakta budget- och skuldrådgivningen i er kommun om ni behöver hjälp med och råd om er ekonomi. Detta är en kostnadsfri service som varje kommun ska erbjuda skuldsatta personer. Ni kan söka efter budget- och skuldrådgivare i er kommun HÄR.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare