FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/07/2021

Om ett B-körkort blir återkallat med en spärrtid på 8 månader, behöver jag ta om mitt AM-kort efter spärrtidens slut?

Hej jag har blivit av med mitt B kort och fått min spärrtid(8månader) och undrar om jag får tillbaka mitt am kort direkt efter spärrtiden eller måste jag även ta om mitt am kort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din situation som att du har fått ditt B-körkort återkallat och fått en spärrtid på 8 månader. Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kommer att få tillbaka ditt AM-kort efter spärrtiden, eller om du måste ta om ditt AM-kort.

De regler som är aktuella för din fråga återfinns i körkortslagen. Jag kommer gå igenom dessa och förklara vad de innebär, för att sedan använda dem för att besvara din fråga. Jag kommer även skriva en kort sammanfattning i slutet av mitt svar.

Återkallelse av körkort och spärrtid
Du nämner att du blivit av med ditt körkort, vilket jag tolkar som att det blivit återkallat. I samband med återkallelse av ett körkort så får man även en spärrtid som är lägst 1 månad upp till 3 år (5 kap. 6 § körkortslagen). Under spärrtiden är alltså körkortet återkallat och det får inte heller tillverkas ett nytt körkort åt den person som fått sitt körkort återkallat.

Nytt körkort efter spärrtiden
Vad som krävs för att få tillbaka sitt körkort utan att ta om det beror på grund till återkallelse av körkort, hur lång spärrtiden har varit om spärrtid beslutats och om föraren varit under prövotid.

Du nämner att du har fått en spärrtid på 8 månader. En spärrtid som är mindre än 1 år innebär i normalfallet att ett körkort kan lämnas tillbaka utan att personen i fråga behöver ta om det (5 kap. 14 § körkortslagen). Detta beror dock på grunden till återkallelsen av körkortet och om föraren varit under prövotid (5 kap. 15 § körkortslagen). Detta gäller för alla fordon som du får köra, och därmed även för AM-kortet.

Sammanfattning
Ett körkort som blivit återkallat kan lämnas tillbaka med eller utan en större prövning. Detta beror på vilken anledning som ett körkort blivit återkallat, hur lång spärrtid som beslutats och om föraren varit under prövotid. Jag kan tyvärr inte utläsa av dina omständigheter grunden till att ditt körkort blivit återkallat, eller om du har varit under prövotid när detta skedde. I och med detta, kan jag inte besvara din fråga helt. I normalfallet skulle du inte behöva ta om ditt körkort efter en spärrtid på 8 månader, vilket då även gäller ditt AM-kort. Men som nämnt, så kan jag inte garantera detta då jag inte vet alla omständigheter. Men, ju grövre brott som lett till återkallelse av körkort, och om du varit under prövotid, ju mer krävs av dig för att få tillbaka ditt körkort, vilket då även gäller AM-kortet.

Du kan läsa mer om vad som sker efter att spärrtiden är över, och vad som krävs för att få tillbaka ett körkort, på Transportstyrelsens hemsida, här.

Om du har fler funderingar kring detta, eller andra frågor, är du alltid varmt välkommen att återkomma med dessa till oss här, på Lawline!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare