FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2019

Om felaktigt angivet bilregistreringsnummer på en bot och skyldighet att betala för boten

Hej, jag fick böter med fel reg. nr. Är jag ändå skyldig att betala boten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att parkeringsvakten skev in ett reg. nr. där du visades vara ägare men att det inte var din bil som var parkerad där på platsen och tillfället i fråga. Du bör då överklaga boten p.g.a. av att fel reg. nr. angavs av parkeringsvakten. Du kan även begära ut bilder som parkeringsvakten ska ha tagit vid tillfället för att bättre kunna argumentera för att det inte var din bil som var felparkerad. Om du dock fick en bot i fönstret på bilen och det på själva lappen står fel reg. nr. men det är din bil enligt bilderna har jag svårt att se att en överklagan lyckas på bara det faktum att parkeringsvakten skrev in fel reg. nr på själva lappen, eftersom bilderna ändå bevisar att det faktiskt var en felparkering. Om det däremot inte finns några bilder från händelsen blir det svårare för parkeringsvakten att bevisa att det faktiskt förelåg en felparkering. Parkeringsvakterna brukar dock idag alltid ta bilder, varför det sistnämnda alternativet är mindre troligt.

Om det däremot var du och din bil som hade parkerat på platsen i fråga men att du råkade skriva i fel reg. nr. i t.ex. parkeringsautomaten eller i en app så ligger det tyvärr dig till last att fel reg. nr. angavs, trots att du de facto betalade för en parkering vid det tillfället. Du kan se en av mina kollegors bra och sammanfattande svar för en sådan situation här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare