Om förhållande tar slut under väntetid på medborgarskap

Hej!

Jag har efter att har bott med min sambo i 3 år ansökt om svenskt medborgarskap. Under väntetiden har tyvärr vårt förhållande tagit slut. Vad händer nu med min ansökan?

Mvh

Ana

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst är det viktigt att skilja mellan permanent uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap, eftersom det tidigare är en förutsättning för det senare. För att ansöka om svenskt medborgarskap krävs följande:

kunna styrka din identitetha fyllt 18 årha permanent uppehållstillstånd (PUT), uppehållsrätt eller uppehållskortha uppfyllt kraven för hemvist (bott i Sverige en viss tid)ha levt ett skötsamt liv i Sverige.
Att du och din sambo har gjort slut påverkar alltså inte bedömningen om svenskt medborgarskap.
Om du däremot inte har permanent uppehållstillstånd och har sökt om uppehållstillstånd eller förlängt uppehållstillstånd på grund av anknytning så kan ert avslutade förhållande få betydelse. Då måste du och din partner fortfarande vara tillsammans. Men i vissa fall kan du ändå få förlängt tillstånd, t.ex. om du har träffat någon ny partner, om du har barn eller arbete eller på annat sätt anpassat dig till samhället. Du kan läsa mer om detta på Migrationsverkets hemsida.
Hoppas du fick svar på din fråga!

Hanna KanonRådgivare