FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/04/2018

Om fullmakt för rättegångsombud

P.S.

En till primitiv fråga?

Kan en advokat agera i processen om en klient inte underskriver en fullmakt att en advokats laga åtgärder godkännes?

TACK.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 12 kap. 8 § rättegångsbalken kan en part i målet endast företrädas av ombud ifall en fullmakt visas upp för domstolen. Fullmakten kan antingen lämnas muntligen inför domstolen eller skriftligen med en egenhändigt upprättad underskrift. Om inte annat framgår av fullmakten har ett ombud behörighet att agera å partens vägnar i enlighet med vad som listats i 12 kap. 14 § rättegångsbalken (väcka talan, avge svaromål, ingå förlikning mm). Inskränkningar i denna behörighet kan göras enligt 12 kap. 15 § och ska framgå av fullmakten.

Svaret på din fråga är alltså att en advokat inte kan processa åt en klient om klienten inte skrivit under en fullmakt eller lämnat en fullmakt muntligen inför rätten.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare