FrågaEKONOMIÖvrigt31/08/2018

Om husägare och låntagare inte är samma person och låntagaren inte betalar på huslånet så att huslånet går vidare till kronofogden, vilka efterföljder blir det för låntagare respektive husägare?

Hej!

Om husägare och låntagare inte är samma person och låntagaren inte betalar på huslånet så att huslånet går vidare till kronofogden, vilka efterföljder blir det för låntagare respektive husägare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Personen som är låntagare är ansvarig för lånet och det är den personen som kommer hamna hos kronofogden och som kommer att få eventuella betalningsanmärkningar. Vem som är ägare har inget att göra med vem som är ansvarig för lånet utan detta kan vara två olika personer. Det vanliga är dock att personen som är låntagare också är ägare men detta är inget krav.

Om det finns pantbrev i huset kan ägaren bli drabbad av låntagaren inte betalar lånet. I annat fall är det låntagaren som har ansvaret för att lånet ska betalas och som blir drabbad av konsekvenserna om lånet inte betalas.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare