FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/03/2021

Om hyresförhållande till vuxet barn som bor hemma

HeJ!

Min son på snart 25 år bor hemma, han studerar läser in grundskolan pga av att inte har några betyg. i bakgrunden har han aspberger. Till min fråga han får ca 7100 från csn .Men han tycker inte han ska betala mer än max 1800 har hänt 1 gång annars varierar det mellan 1200-1500.Han köper busskort själv och handlar i bland mat för ungefär max 300-500 resten betalar jag.

Jag håller själv på med skuldsanering och är ensamstående med 1 dotter på snart 17 år.

Vi bor i en 2 som är omgjord till en 3 så ungdommarna har eget rum. Jag själv har delat av hallen en bit och avskärmat där.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill att din son ska betala mer till dig i hyra. Jag utgår också ifrån att din son är myndig och att du inte är utsedd till god man eller förvaltare för honom. Om jag har tolkat frågan fel är du välkommen att skicka in en ny fråga!

Du är inte underhållsskyldig

Underhållsskyldigheten, alltså att du måste förse de barn du har vårdnad om med t.ex. mat och husrum, upphör vanligtvis när barnet fyller 18 år. Om barnet fortfarande går i grundskola, gymnasieskola eller jämförlig utbildning vid den tiden så förlängs underhållsskyldigheten upp till 21 år. Efter det har du ingen skyldighet att försörja eller hjälpa ditt barn (7 kap 1 § föräldrabalken). Eftersom din son är 24 är du inte längre underhållsskyldig.

Om hyresavtal

Om både du och sonen vill att han ska bo kvar hos dig kan ni upprätta ett hyresavtal där din son står som inneboende (förutsatt att du själv inte har ett hyresavtal som uttryckligen förbjuder detta med god anledning). I avtalet kan du bestämma hur mycket du vill att din son ska betala i hyra varje månad och när hyran ska betalas.

Jag vet inte vilken typ av lägenhet du har och kan därför inte avgöra vad som är en skälig hyra. Alla belopp som inte utgör mer än hälften av dina boendekostnader måste dock anses vara acceptabla. Självklart inkluderar detta också att han är skyldig att betala för sin egen mat om du begär det.

Sammanfattning

Du är inte skyldig att ge din son billigt husrum och gratis mat. Förutsatt att du inte är hans gode man eller förvaltare kan du ställa krav på honom som på vilken inneboende som helst. Om han inte accepterar kraven kan du tvinga honom att flytta ut.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare