Om jag går bort när jag lever i ett samboförhållande, vad ärver mina barn då?

Är sambo med samboavtal. Har 2 barn. Har i testamente skrivit in att sparmedlet på ett visst sparkonto tillfaller mina barn som enskild egendom.

Jag undrar, ingår den enskilda egendomen i laglotten?

Min önskan är att barnen ska ha den enskilda egendomen vid sidan om den lagliga laglotten. Blir osäker på vad som gäller.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad dina barn kommer ärva om du går bort.

Om du skulle gå bort görs en bodelning av er samboegendom (8 § sambolagen). Detta innebär att vissa av din och din sambos saker ska delas upp. Vad som ska delas upp och inte regleras av sambolagen och av ert samboavtal. Om inte ert samboavtal undantar något så kommer er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag (t.ex. möbler, köksutrustning och liknande) som ni har anskaffat för ert gemensamma boende delas upp (5 och 6 § sambolagen). Sådant du har köpt tidigare, fritidsutrustning osv är inte samboegendom och delas alltså inte upp. Den egendom som ni genom avtal har bestämt är enskild egendom kommer inte heller delas upp.

En viktig sak när ni är sambos är att ni inte ärver av varandra om ni inte har skrivit det i ett testamente. Om du går bort är det istället dina barn som ärver all egendom som är din enskilda egendom, samt din del i bodelningen (2 kap. 1 § Ärvdabalk). Dina barn kommer alltså ärva det du har testamenterat till dem, men de kommer även ärva resten av dina tillgångar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare