Om jag kör för fort i en hastighetskontroll men inte blir stoppad, kan jag då få böter eller indraget körkort ändå?

hej ,

jag kör motorväg med 80 km / h och min hastighet var 120 km / h. polisen stod med kamera men hindrade mig inte. så vad händer , de ger mig bara böter eller återkallar min licens också?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du körde 40 km/h för fort där polisen stod och mätte hastigheten med laser, men att polisen inte stannade dig. Om jag har missuppfattat förutsättningarna för din fråga så rekommenderar jag dig att skriva en ny fråga då det kan påverka mitt svar.

Om du har kört förbi en hastighetskontroll som polisen har utan att ha blivit stannad så kan du nog räkna med att du klarade dig utan konsekvenser, trots att du körde 40 km/h för fort. Då det kan bli svårt för polisen att i efterhand bevisa till exempel vem som körde bilen. Att dem inte stoppade dig kan bero på olika saker men till exempel på att polisen inte mätte just din bil med laser, då de var upptagna med att mäta andra bilar.

Om du däremot hade stoppats av polisen så hade de sannolikt återkallat ditt körkort (5 kap. 3§ 4p Körkortslagen). Gränsen för när körkortet återkallas ligger nämligen på att du kör 3o km/h för fort på en väg där hastighetsbegränsningen är över 30 km/h, vilket framgår av förarbeten till körkortslagen (prop.1992/93:189 s.4).

Därmed tog du en stor risk för att få körkortet återkallat när du körde 40km/h för fort, dessutom riskerar du att skada både andra och dig själv. Därav rekommenderar jag dig att fortsättningsvis hålla dig till den angivna hastighetsbegränsningen, både för din och andras säkerhet samt för att inte riskera att få körkortet återkallat.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny gratisfråga eller ringa våran telefonrådgivning som också är gratis!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare