Om kontrollaters befogenheter och envarsgripande

Hej! Jo igår så laddade min vän upp ett klipp i en grupp där ett gäng Västtrafikskontrollanter jagar efter en kille och brottar ner honom på marken. Han såg inte ut att ha gett uppmaning till våld innan dess heller när de stod runtom honom och pratade. Jag undrar lite nu för jag är förvirrad: Får kontrollanter ta tag i dig fysiskt eller använda våld mot dig i detta läge eller liknande lägen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du undrar alltså vad kontrollanter har för befogenheter att använda våld eller fysiskt ta tag i någon. För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till brottsbalken (BrB) och rättegångsbalken (RB).

Att åka kollektivtrafik utan biljett kan vara ringa bedrägeri
Om du åker kollektivtrafik utan att betala för dig genom att köpa en biljett, kan du göra dig skyldig till ringa bedrägeri (tidigare kallat bedrägligt beteende). För brottet ringa bedrägeri är det bestämt böter eller fängelse i högst sex månader (9 kap. 2 § BrB).

Envarsgripande - kontrollanters rätt att gripa och hålla kvar dig på platsen
Kontrollanternas rätt att hålla kvar en person som tjuvåker görs med stöd av vad som kallas envarsgripande. Ett envarsgripande innebär att vem som helst som kommer på någon att begå ett brott som har fängelse i straffskalan har rätt att gripa den personen, men bara under förutsättning att personen blir påkommen på bar gärning eller på flyende fot. Efter det ska personen så snart som möjligt överlämnas till polis. Eftersom fängelse finns med i straffskalan för ringa bedrägeri får alltså kontrollanten gripa personen som tjuvåker och hålla kvar denne (24 kap. 7 § andra stycket RB).

Vad kontrollanter inte har rätt till
Anledningen till att polis direkt ska tillkallas är för att polisen ska kunna ta ställning till om gripandet är befogat eller inte, och om det ska övertas av polisen eller om personen omedelbart ska släppas fri. Om någon griper någon på ett felaktigt sätt eller inte har rätt till det, kan det vara brott som olaga frihetsberövande eller ofredande.

Viktigt att understryka är också att "påkommen på bar gärning eller flyende fot" är det som gäller. En kontrollant får t.ex. inte gripa och hålla fast någon som springer från spårvagnen eller bussen utan att veta om denne har en giltig biljett eller inte. En kontrollant får inte heller använda mer tvång eller våld än vad situationen kräver. En kontrollant får inte heller ta för lång tid på sig att tillkalla polis.

Vad som gäller i ditt exempel
Det är svårt att uttala sig något om ditt exempel utan att veta mer om omständigheterna. Det är möjligt att det stod klart för kontrollanterna i det fallet att killen inte hade en giltig biljett, och att han därmed var påkommen på bar gärning. När han då flyr platsen bör kontrollanterna haft rätt att springa efter och brotta ner honom på marken, förutsatt att våldet som användes var proportionerligt.

Hoppas du fått svar på din fråga! Hör gärna av dig igen annars.

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare