FrågaPROCESSRÄTTDomstol30/04/2018

Om man är facklig ansluten och anser sig blivit uppsagd på felaktiga grunder, vilket mål är det då frågan om ifall domen handläggs vid allmän domstol?

Hej!

Om man är facklig ansluten och anser dig blivit uppsagd på felaktiga grunder och kräver skadestånd av sin arbetsgivare. Vilka mål är det då frågan om om domen handläggs vid allmän domstol?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Det faktum att du upplever att du har blivit uppsagd på felaktiga grunder av arbetsgivaren kommer jag i mitt svar att benämna som "arbetstvist".

Hur handläggs arbetstvister?
Arbetstvister kan handläggas på två sätt, detta av:
1. Arbetsdomstolen, som är en specialdomstol.
2. Tingsrätten, som är en allmän domstol

Vilka tvister tar Arbetsdomstolen upp?
För att en arbetstvist ska få föras direkt i Arbetsdomstolen krävs två saker:

• Talan måste väckas av en arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation (ditt fackförbund) eller av en
arbetsgivare som själv slutit kollektivavtal.

• Därutöver måste målet gälla antingen en tvist som handlar om innehåll i ett kollektivavtal eller en tvist som avses i medbestämmandelagen eller en tvist mellan två parter som är bundna av kollektivavtal eller slutligen en tvist som som angår en arbetsplats där ett kollektivavtal gäller.

Vilka tvister tar tingsrätten upp?
För tvister som inte räknas upp under punkterna ovan så ska talan väckas vid tingsrätt. För en enskild arbetstagare som inte är medlem i eller inte har stöd av någon facklig organisation gäller alltså att talan ska väckas vid tingsrätt. Detsamma gäller en arbetsgivare som inte har stöd av en arbetsgivarorganisation. Om en part är missnöjd med tingsrättens avgörande i en sådan tvist kan överklagande ske till Arbetsdomstolen.

Vad är det för mål och hur handläggs det i ditt fall?
Utifrån hur jag förstår din fråga så handläggs ditt mål i allmän domstol, alltså i tingsrätten. Målet är en arbetstvist mellan dig och din arbetsgivare. Efter som du nämner att du är fackligt ansluten så kan tvisten väckas direkt vid arbetsdomstolen om det är facket som driver processen åt dig. Driver du processen själv och är vill överklaga domen så överklagar du till Arbetsdomstolen. Du kan läsa mer om arbetstvister här.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga annars är du välkommen att ställa en ny fråga till oss!

Sandra LundinRådgivare