Om man har delad vårdnad men inte umgängesrätt med ett barn - kan man bli skadeståndsskyldig om barnet förstör någons egendom?

om man har delad vårdnad av ett barn men inte umgängesrätt, kan man bli skadestånds skyldig om barnet tex slår sönder ett fönster med flit.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, man kan bli skadeståndsskyldig även om man inte har något umgänge med ett barn.

Föräldrar kan bli skadeståndsskyldiga om ett barn orsakar en skada genom brott. Det som avgör är inte om föräldrarna har något umgänge med barnet, utan det har att göra med om föräldern har vårdnaden om barnet (skadeståndslagen 3 kap. 5 §).

Om du har vårdnaden om ett barn som begår ett brott som exempelvis skadegörelse kan du alltså bli skadeståndsskyldig. Det gäller även om du inte har någon umgängesrätt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar över något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare