FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/04/2021

Om man säljer enskild egendom blir pengarna man får enskild egendom?

Jag äger en fastighet 50/50 med min syster som är gift. Fastigheten är en gåva som enskild egendom.

Nu pratar vi om att jag ska köpa ut min syster , vad behöver hon då göra för att dom pengarna jag löser ut henne med förblir hennes enskilda egendom.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har tolkat frågan så har din syster fått fastigheten som gåva med villkoret att den skall vara hennes enskilda och du vill veta hur pengarna du löser ut din syster med kan förbli enskild egendom. Svaret på frågan hittar vi i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad är enskild egendom

Enskild egendom är egendom som din syster fått i gåva av någon annan än sin partner med villkoret att det ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § 1 stycket 2 punkten ÄktB). Detta innebär bland annat att egendomen inte ska ingå i en eventuell bodelning vid skilsmässa. Om din syster säljer sin enskilda egendom blir pengarna enskild egendom automatiskt eftersom att det har trätt i egendomens ställe (7 kap. 2 § 1 stycket 6 punkten ÄktB). Skulle hon sedan köpa något för dessa pengar blir även det hennes enskilda egendom.

Sammanblandning

Enskild egendom kan dock upphöra att vara enskild egendom genom sammanblandning. Detta innebär att den enskilda egendomen blandas ihop med egendom som är giftorättsgods så att det inte längre går att se vad som är enskild egendom. Giftorättsgods är det som skall ingå i en bodelning (10 kap. 1 § ÄktB). Ett exempel är om hon skulle sätta in pengarna på ett gemensamt sparkonto eller liknande. Det går då inte att se exakt vilka pengar som är hennes enskilda egendom och sammanblandning har skett.

Avkastning

Något som inte är enskild egendom om detta inte står i gåvobrevet är avkastningen från den enskilda egendomen. Om halva fastigheten till exempel var värderad till 1 000 000 kr då din syster fick gåvan men sedan säljs för 1500 000 kr är det bara 1 000 000 av dessa pengar som är enskild egendom. Övriga 500 000 kr är avkastning som är giftorättsgods och skall ingå i en bodelning (7 kap. 2 § 2 stycket samt 10 kap. 1 § ÄktB).

Sammanfattning

Pengarna din syster får när du löser ut henne blir hennes enskilda egendom och för att dessa ska förbli hennes enskilda egendom behöver hon bara låta bli att blanda ihop den med egendom som är giftorättsgods. Däremot är eventuell avkastning från den enskilda egendomen giftorättsgods om inget annat villkorats när hon fick fastigheten som gåva.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har någon mer fråga är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Med vänlig hälsning

My JanssonRådgivare