Om man säljer ett fritidshus som är nolltaxerat, behöver man betala reavinst då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundläggande bestämmelser

Vad fastighet är i skatterättsligt hänseende anges i 2 kap. 6 § inkomstskattelagen (1999:1229) (IL), som fastighet räknas förutom fast egendom även lös egendom, alltså inbegripet fritidshus på ofri grund.

Som bosatt i Sverige är man obegränsat skattskyldig och därvid skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige (3 kap. 3 § p.1 och 3 kap. 8 § IL).

Avyttring av fastighet, skattepliktig inkomst?

Inkomster hänförliga till kapitalvinst till följd av en avyttring t.ex. försäljning (44 kap. 3 § IL) är skattepliktiga för fysiska personer inom inkomstslaget kapital (41 kap. 1 § jfr också 2 § IL). Kapitalvinsten beräknas i huvudregel som skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången minskat med utgifter för t.ex. mäklararvode och omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § IL). Sistnämnda avser anskaffningsbeloppet ökade med förbättringsutgifter (44 kap. 14 § IL). Inkomstskattelagen innehåller ett särskilt kapitel (45 kap.) för avyttring av fastighet, men detta föreskriver inte att taxeringsvärdet påverkar skatteplikten, därav sker beräkningen enligt ovan angivna huvudregel. Däremot tas kapitalvinsten inte upp i sin helhet utan till 22/30-delar (kvotering) därefter är skatten 30% på den summan (65 kap. 7 § IL), skatten landar således på 22% kvoteringen inräknad.

Svaret

Taxeringsvärdet inte spelar någon roll för huruvida vinsten är skattepliktig. Vid försäljning av fritidshus som är nolltaxerat behöver man vid eventuell vinst betala skatt. En situation utanför ramen för frågan där det, på grund av huvudsaklighetsprincipen, kan ha betydelse är vid gåva.

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare