FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/07/2020

Om man som 17-åring kör bil olagligt, kan körkortstillstånd återkallas då?

Hej, jag är en 17 årig pojke som har ett körkorttillstånd och pluggar till körkortet. Om jag kör olagligt och polisen stoppar mig, kommer mitt körkortstillstånd återkallas, och kommer jag få vänta ett tag för att ansöka till körkorttillståndet igen? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan ditt körkortstillstånd återkallas?
Det korta svaret på din fråga är ja. Att köra bil olagligt, t.ex. utan körkort är brottsligt och man kan dömas för brottet olovlig körning (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). I sin tur kan det leda till att körkortstillstånd återkallas. För att ett körkort ska få återkallas krävs det att vissa grunder är uppfyllda, och samma regler gäller även för körkortstillstånd (5 kap. 2 § körkortslagen). Att begå brottet olovlig körning skulle kunna falla in under 6 punkten eftersom det kan antas att personen i fråga inte kommer respektera trafikregler samt visa den hänsyn och ansvar som krävs (5 kap. 3 § körkortslagen). Det innebär att det finns en risk för att ditt körkortstillstånd kommer återkallas.

Kommer du få vänta ett tag för att ansöka om körkortstillstånd igen?
När ett körkortstillstånd återkallas så ska en spärrtid bestämmas. Det är en period då ett nytt tillstånd inte får utfärdas, alltså blir svaret på din fråga ja. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § första stycket).

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare