Om rätt att ärva efter sina mor-och farföräldrar

Hej, har lite funderingar för jag har det så att min mamma och hennes mamma (min mormor) har gått bort bara inom bara en månads skillnad, där mamma gick bort först. Båda deras makar har varit döda sen många år. Mormor hade tre barn (äldsta dotter, min mamma och en son) där två av dom fortfarande lever. Så då undrar jag hurvida jag och mina två syskon får hennes arvslott eller inget alls? Blir vi efterarvingar, eller blir det syskonen som har enstaka rätt? Tack för er tid./Mvh Julia

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om du och dina två syskon har rätt att ärva efter din mormor.

Utgångspunkten är att i första hand är det den avlidnes bröstarvingar (barn, barnbarn och så vidare) som ärver (se 2 kap. 1 § Ärvdabalken). Om något av den avlidnes barn har dött tidigare (eller avstår från sin rätt att ärva) ärver hans eller hennes barn, vilket kallas för istadarätt och alltså innebär att en person får ärva i sin avlidna förälders ställe . Varje gren får lika stor lott. Som exempel kan ges: En person dör och efterlämnar en son och en avliden dotters två barn (den avlidnes barnbarn.). Arvet uppgår till 100 000 kronor, sonen får 50 000 kronor och den avlidne dotterns barn får 25 000 var.

I ditt fall så har din mamma dött före din mormor vilket alltså innebär att du och dina två syskon har rätt att ärva den andelen som skulle ha tillfallit din mamma om hon hade varit i livet och du och dina syskon ska då dela lika på hennes andel.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare