FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/07/2021

Om sambo ej flyttar ut enligt överenskommelse?

HEJ jag och min sambo har bestemt att separera hon har fått flytta in i en av mina lägenhteter då i samma hus

som jag bor i .hon smsar till mig att hon flyttar slutet av agusti?? hon betalar ingen månadshyra vad skall jag göra om hon inte flyttar????

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag hade gett dig rådet att prata med henne för att se om ni är oense om saken, om hon tänkt lämna i augusti och det är okej för dig så finns det ingen konflikt. Oavsett om det visar sig att ni är överens eller inte hade jag gett dig rådet att du skriftligt skickar till henne på sms eller i pappersformat att ni kommit överens om hon ska ha flyttat ut till ett visst datum som du anger.

Ni har ju inget hyresförhållande mellan er så det finns ingen uppsägningstid utan äger du lägenheten hon bor i och ingen lägenhet förvärvades för er gemensamma användning, så den utgör samboegendom, kan du be henne lämna lägenheten när du vill. Skulle hon inte flytta ut som överenskommet och ej gör det efter tillsägelse så får du i sista hand tillkalla polis för avlägsna henne från platsen men förhoppningsvis kommer ni inte dit.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare