FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/06/2020

Om straffmyndighet

det är en tjej som bråkat med mig och gjort så jag får all skit och för att bevisa för lärarna att hon bara ljuger så har jag spelat in vårat samtal kan jag få böter?

denna tjej har mordhotat,busringt,skrivit till mig att jag är en mobbare och hon kommer undan det så sjukt lätt hon försöker provocera mig när hon skriver ditten och datten hon gör ALLT för att skapa drama och få mig i skit så gjorde jag verkligen något fel och kan hon få straff för vad hon gjort? eftersom vi båda är 08or= 11/12 år

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst av brottsbalken (BrB).

En förutsättning att kunna dömas till påföljd för brott är att man fyllt 15 år, den så kallade straffmyndighetsåldern (1 kap. 6 § BrB). Eftersom varken du eller tjejen du pratar om fyllt 15 år kan ni alltså inte få varesig böter eller andra straff för sådant som ni gör. Det är istället andra samhällsfunktioner, såsom socialtjänsten, som kan kopplas in när unga begår brott (se exempelvis 5 kap. 1 § socialtjänstlagen).

Mår du dåligt av situationen vill jag råda dig att vända dig till någon vuxen som du känner förtroende för och förklara hur du känner. Det kan vara din skolas kurator, någon lärare, dina föräldrar, någon annan släkting, socialtjänsten eller varför inte BRIS? Mer information om vilken hjälp BRIS erbjuder hittar du på denna länk. Även om vi i Sverige inte bestraffar så unga personer som du och tjejen du pratar om, så finns det gott om andra organisationer och myndigheter som jag hoppas kan hjälpa dig i din situation.

Jag hoppas att situationen löser sig för dig!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare