Om två personer köper ett hus, måste då båda stå på lånet?

Jag och min syster ska köpa ett hus, vi har redan skrivit på köpeavtalet där vi står som äger på 50 % vardera

Jag har sökt fått lånet beviljat själv, av anledningen att hon studerar och inte har en riktigt inkomst. Räcker det att bara jag står på lånet? Eller måste båda stå på lånet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du och din syster tillsammans köpt ett hus (som jag antar är en fastighet) där ni äger hälften var och att du undrar om det räcker att endast du står på lånet. Det finns inget direkt krav på att båda ägarna ska stå som låntagare däremot kommer din syster behöva skriva på skuldebrevet om banken ska ha säkerhet i fastigheten dvs, hon måste godkänna pantsättningen. Jag utgår ifrån att banken vill ha panträtt i fastigheten då detta normalt är en förutsättning för att ett huslån ska beviljas. Men om fastigheten inte ska pantsättas (t ex för att du upplåtit säkerhet i någon annan egendom) behöver hon såklart inte skriva på något skuldebrev.

Hoppas du känner att jag besvarat din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare