Om vår svåger gått bort efter vår systers bortgång, ärver då vår mor hela arvet pga hennes rätt till efterarv eller har svågerns egna arvingar också rätt till någon del av arvet?

Hej, Vår svåger har gott bort. Hans fru (vår syster gick bort för ett antal år sedan). Dom har inga barn. Svågerns föräldrar är också döda. Vår mor är i livet, vilket jag tror står i andra arvsklassen efter hennes avlidna dotter som efterarvinge.

Vår svågers mamma som är död har 3 st syskon i livet en bror och 2 st systrar. Vilket jag förstår så står dom i tredje arvsklassen.

Frågan är, ärver vår mor allt eftersom hon står i andra arvsklassen eller kommer de som står i tredje arvsklassen också att ärva?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i ärvdabalken (ÄB), och därför får vi kika där. Jag tolkar din fråga som att du vill veta om er mor ärver hela svågerns arv eller om svågerns morbror och två mostrar också har rätt att ärva en del av arvet.

Som du mycket riktigt nämner i din fråga så har er mor rätt till efterarv, detta eftersom hon står i andra arvsklassen efter er syster (ÄB 3 kap. 2 §). Så då gäller det att er mor kommer få ut sitt arv i form av efterarv först.

Det som blir kvar efter att er mor fått ut sitt efterarv, kommer att delas lika mellan er svågers morbror och två mostrar, detta eftersom de står i andra arvsklassen efter er svåger (ÄB 2 kap. 2 §).

För att då sammanfatta, så får alltså er mor ut sitt arv i form av efterarv först. Det som blir kvar av arvet sedan er mor fått ut sin andel, delar sedan svågerns morbror och två mostrar lika på.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare