Ombud i migrationsärenden

Hej!

Jag och min sambo har länge känt oss orättvist behandlade vad gäller migrationsrätt. Sedan 2016 kom han till Sverige pga asyl. Vi ansökte samma år för anknytning/sambo då vi bodde tillsammans. Mars 2017 blev jag gravid och vi lämnade ytterligare uppgifter om graviditetsintyg. Min sambo har haft samma advokat (ganska okunnig då vi blev hänvisad indirekt till google för att få reda på svar om lagar) hela tiden och det var denna advokat som skötte allt med migrationsverket. Därefter fick min sambo fastanställning oktober 2017, vår son föddes november 2017 och samma månad får vi ett utvisningsbeslut.

Fast att detta står på migrationsverkets hemsida: "Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd, kan du i vissa fall få ett uppehållstillstånd på grund av att du vill bo med någon i Sverige utan att behöva lämna landet. Det gäller dig som är förälder till och vårdnadshavare för ett barn som har uppehållstillstånd eller som är svensk medborgare, och dig som har eller väntar barn med en person som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd. Du ska även bo tillsammans med barnet."

Vi kontaktar en annan advokat som vi blivit hänvisad till från en familjemedlem. När vi väl talar med denna advokat tycker han att allt verkar mystiskt och får reda på att advokaten vi fått av migrationsverket är en fastighetsadvokat som inte vet någonting eller har någonting med migration att göra, vi får också höra att denna fastighetsadvokat är inte villig att hjälpa oss.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt utlänningslagen har den enskilde i de flesta ärenden rätt till ett offentligt biträde om det behövs i hans mål. Av asylmålens ingripande och betungande karaktär anses biträde oftast behövligt. Utlänningslagen uppställer dock inga närmare krav på hur biträdet ska vara annat än att det ska vara ett offentligt biträde. En allmän riktlinje myndigheter, domstolar och andra samhällsorgan har att följa vid förordnande av ombud eller godkännande av ombud är kravet på redbarhet som framgår av 12 kap. 2 § Rättegångsbalken. Där uppställs det krav på att ett ombud ska vara lämpligt. I denna lämplighetsbedömning ingår att ombudet ska ha tillräckliga kvalifikationer för sitt uppdrag. Att det är en fastighetsadvokat talar i och för sig inte för att personen inte skulle kunna göra ett bra jobb i ett migrationsärende. Att ni dock advokat emellertid hänvisar er till google för svara på frågor om lagen är inte lämpligt. Om du inte är nöjd över en advokats arbete kan du vända dig till Advokatsamfundet och lämna ett klagomål men att rekommenderas är att först begära byte av biträde med hänvisning till advokatens olämplighet för ert ärende. Byte brukar ske väldigt restriktivt.

Vad gäller Migrationsverkets uttalande som du citerat i frågan framgår det att som att en möjlighet för din sambo att få uppehållstillstånd i Sverige. Viktigt att tänka på är att då ni inte var gifta när barnet föddes så kommer din sambo inte automatiskt anses som barnets far, se. 1 kap. 1 § Föräldrabalken. När man då hamnar i rättsliga tvister eller i en situation där det kan behöva bevisas att din sambo är barnets far är det till fördel att antingen ha en bevittnad bekräftelse av faderskap eller en dom som fastställer faderskapet, se 1 kap. 4-5 §§ Föräldrabalken. Det senare har ett högt bevisvärde och kan enkelt erhållas genom att DNA-analys lämnas in. Gör ni det och ansöker om uppehållstillstånd enligt texten du hänvisar till borde inga större problem förekomma.

Slutligen vill jag påpeka att ett ombud ska verka för sin klients intresse och hjälpa denne. Att ha ett ombud som inte vill göra det eller kan göra det leder bland annat till att din sambos rätt till en rättvis rättegång enligt art. 6 EKMR inte fullt ut tillgodoses.

Bör även påpekas att uppehållstillstånd pga. familjeanknytning som huvudregel måste ansökas om och beviljas före inresa i Sverige. Undantag från detta som skulle kunna tillämpas på er situation finns i 5 kap. 18 § 2 st. 5p. Utlänningslagen och innebär att din sambo har en stark anknytning till barnet (och dig) som är bosatt i Sverige och det skäligen inte kan krävas att han ska flytta för att ge in ansökan.

Sammanfattningsvis råder jag er att begära nytt ombud och om ni inte får ett överklaga beslutet eller möjligen klaga på ombudets felaktiga hantering av ert ärende. Ni bör även för enkelhetens och säkerhetens skull ansöka om fastställelse av faderskap via dom.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare