FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/05/2018

Omedelbarhetsprincipen och dess betydelse för parterna

Vad är omedelbarhetsprincipen. Vad innebär den för tex åklagaren och försvarsadvokatens arbete under pågående förhandling?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omedelbarhetsprincipen är en processrättslig princip som innebär att rättens dom endast får grundas på vad som förekommit vid huvudförhandlingen, enligt 17 kap 2 § rättegångsbalken(RB) för tvistemål och 30 kap 2 § RB vid brottmål.

Principen är inte bara tillämplig beträffande bevisning i målet utan även på det övriga processmaterialet. Domstolen får inte döma över några andra yrkanden än dem som parterna framställt under huvudförhandlingen och inte heller över några andra rättsfakta än de som då åberopas.

För domare innebär principen dessutom att bara domare som varit med i hela huvudförhandlingen i målet får vara med att besluta om domen.

Vad innebär principen för åklagare och försvarsadvokater?

Vad betyder då det här för parterna? Jo, det är med anledning av omedelbarhetsprincipen extremt viktigt för åklagaren och försvarsadvokaten att åberopa allt de vill ha med och som kan styrka ens "case" i huvudförhandlingen.

Som exempel kan nämnas att om en kärande i ett tvistemål i sin stämning yrkat att svarande ska betala 10 000 kr plus ränta till käranden, men vi huvudförhandlingen bara yrkar att svaranden ska betala 10 000 kr, och glömmer räntan, så får rätten inte döma svarande att utge även ränta.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare