Omfattas betyg av offentlighetsprincipen?

Hej! Jag skicka en förfrågan om att begära ut betyg från annan elev på en kommunal skola , men blev nonchalerad. Bryter de mot offentlighetsprincipen då och är det brottsligt att göra sådan avvikelse?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Offentlighetsprincipen är en princip som regleras i 2 kap 1 § Tryckfrihetsförordningen (1949:105) och gäller för alla svenska myndigheter. Principen innebär att allmänheten har rätt att ta del av offentliga handlingar hos statliga och kommunala myndigheter. Detta innefattar även kommunala skolor, men dock inte privata skolor.

Betyg inom kommunala skolor omfattas av begreppet "offentlig handling", vilket innebär att skolan bryter mot offentlighetsprincipen genom att inte lämna ut de efterfrågade betygen. Det du kan göra om skolan inte vill lämna ut betygen till dig, är att begära att få det nekande beslutet i skriftlig form. I det skriftliga beslutet ska det anges hur du ska gå tillväga för att överklaga det. Du kan även anmäla skolan till Justitieombudsmannen som är en tillsynsmyndighet, vars uppgift är att granska att myndigheterna utför sina uppgifter i enlighet med lagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare