omfattas icke legitimerad terapeut av tystnadsplikten?

Jag nämnde på min Facebook-sida att viss person var skyldig mig pengar. Och eftersom uttalandet ingick i en konversation med personen så framgick dennes namn. Personen hävdar nu att jag brutit mot tystnadsplikten. Faller verkligen skulder/räkningar under tystnadsplikten? Min tystnadsplikt som alternativ-terapeut syftar personen på. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt så undrar du om du omfattas av tystnadsplikt i egenskap av en icke legitimerad alternativ – terapeut.

All personal inom hälso- och sjukvården omfattas av den tystnadsplikt som följer av Offentlighets- och sekretesslagen, hälso- och sjukvårdslagen och patientsäkerhetslagen. Detta gäller oavsett om det är inom privat eller offentlig vård. Alltså, så länge du är exempelvis en legitimerad terapeut eller psykoterapeut omfattas du av tystnadsplikten.

Som en icke legitimerad alternativ - terapeut omfattas du inte av dessa lagar, och du är inte heller skyldig att följa den tystnadsplikt som legitimerade personal behöver.

Hoppas du fick svar på din fråga

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare