Omfattas sambor av "svågerlag" i 10:4 ärvdabalken?

Hej,

Enligt Ärvdabalken 10:4 1 st gällande testamentsvittnen framgår: "Inte heller testatorns make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn eller är hans eller hennes syskon får vara vittne".

Vad jag förstår så innebär rätt nedstigande svågerlag t ex en svärdotter (sonhustru). Låt säga att sonen inte är gift utan endast har en sambo sedan många år tillbaka. Ingår sambon i begreppet svågerlag eller krävs det att de är gifta för att hon ska omfattas?.

Jag vore mycket tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte alltid helt lätt att förstå vad som ska förstås med lagtext, så din fundering är väl förståelig.

I lagen anges att testamentsvittnena inte får vara någon av testamentsgivarens make, sambo, syskon eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testamentsgivaren. Rätt upp- eller nedstigande släktskap betyder föräldrar eller barn. Begreppet svågerlag ska tolkas som äktenskapligt eller grundat på registrerat partnerskap, alltså inte samboförhållanden.

Har du ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare