FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/11/2020

Omfattning på tjänst när tidsbegränsad anställning övergår till tillsvidareanställning

Hej!

Vi har en visstidsanställd medarbetare som har arbetat med varierande arbetstid under 24 månader. Hon har timlön. Nu övergår anställningen i en tillsvidareanställning men till vilken %? Ska vi utgå från ett snitt för det senaste året eller gäller den % hon haft senaste månaden, dvs när anställningen blev tillsvidare? På anställningsavtalen har vi inte angivit någon % i detta fallet men även om vi gjort det är frågan den samma. Gäller ett snitt från de olika visstidsanställningarna eller %-en vid den anställnings man har när man går över 2 års gränsen?

Tack på förhand!

Hälsningar

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Detta stadgas i Lagen om anställningsskydd. Specifikt är det 5a § LAS som reglerar detta.

Det tycks vara så att de villkor den visstidsanställde har precis vid övergångstidpunkten är de som gäller för tillsvidareanställningen (se t. ex AD 2016 nr 26). Om någon jobbar halvtid precis vid övergångstidpunkten är det halvtid som är utgångspunkten för tillsvidareanställningen. Det hela blir mer invecklat vid varierande arbetstid, då får man ta i beaktande hur anställningen är utformad.

Det enklaste är nog att komma överens med den anställde om en lämplig omfattning på tillsvidareanställningen för då gäller av allt att döma den överenskommelsen.

Tänk på att kollektivavtal om ni har något sådant också kan påverka vad som gäller. Avvikelser kan nämligen göras i kollektivavtal från det som gäller enligt 5a § LAS (se 2 § LAS).

Jag hoppas du är nöjd med svaret. Vill du veta lite mer specifikt vad som gäller i ditt fall råder jag dig att kontakta en jurist.

Franck OlofssonRådgivare