FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt19/12/2018

Omkostnadsbelopp för konkursaktier

Hej.

Vid arvskifte under sommaren 2018 erhöll jag ett antal aktier i HQ AB.

Bolaget gick i konkurs 2017-12-17.

Jag känner ej till aktiens historia och några uppgifter finns ej tillgängliga.

Hur skall jag på bästa sätt avyttra dessa?

Anskaffningsvärde?

Omkostnadsbelopp?

Tacksam för svar.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur du ska avyttra dina aktier i HQ AB och att du därför vill veta hur du ska bestämma omkostnadsbeloppet.

Vad säger lagen?

När beslut om konkurs fattas i ett noterat bolag blir bolaget avnoterat från börsen.

Detta innebär att den organiserade handeln med bolagets aktier upphör.

Huvudregeln vid arv av aktier är att förvärvaren (den som ärver) hamnar i samma skattemässiga situation som arvlåtaren, detta framkommer av 44:21 inkomstskattelagen (IL) och är ett uttryck för den så kallade kontinuitetsprincipen. Detta betyder i korthet att man vid en försäljning av aktierna använder sig av samma anskaffningsvärde och omkostnadsbelopp som den person man ärvde aktierna av (förutsatt att inget nytt inträffat som påverkar omkostnadsbeloppet vilket i så fall ska tas med i beräkningen också).

Om man inte känner till omkostnadsbeloppet och det inte är möjligt att ta reda på detta kan man i vissa fall använda sig av schablonmetoden (48:15 IL). Denna innebär att man som omkostnadsbelopp kan ange 20% av ersättningen vid avyttringen. Bestämmelsen är tänkt att tillämpas i huvudsak på marknadsnoterade aktier, men i bestämmelsens andra stycke kan man utläsa att den även kan tillämpas på sådana andelar som varit noterade men som på grund av konkurs eller likvidation avnoterats.

När ett aktiebolag försätts i konkurs anses aktierna i bolaget avyttrade för noll kronor. Detta framgår av 44:8 IL. Tillämpas schablonmetoden i detta fall blir alltså omkostnadsbeloppet också noll kronor (20% * 0 = 0).

Bedömningen i ditt fall

I och med att bolaget vars aktier du ärvt gått i konkurs blir möjligheterna att få ut något värde av aktierna begränsade. Beroende på vad det är för typ av aktier du ärvt och om det blir några pengar över efter konkursen kan du ha rätt till att få ta del av eventuellt överskott efter konkursen. Om bolaget likvideras efter konkursen upphör aktierna att existera.

Jag hoppas att detta svar gjort din situation något klarare, om du skulle ha fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare