FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 28/02/2018

Omplacering på grund av handikapp

Hejsan!

Jag undrar vad min arbetsgivare har för rätt att säga upp mig eller omplacera mig till en lägre lön pga.att jag har ett medfött handikapp?(En lätt cp skada)Jag har jobbat prickfritt på företaget i ca.15 år utan problem och jag producerar exakt lika mycket som alla andra på samma tid. Men sedan en tid tillbaka har chefen börjat ifrågasätta mig pga.mitt handikapp,man säger att man är rädd om mig och vill inte att jag ska skadas på jobbet! Jag är ganska frispråkig av mig och förstår att chefen gått runt bland andra anställda för att skaffa sig en negativ bild av mig på andra sätt än mitt handikapp! Inget har sagts än om omplacering eller uppsägning,men känner på mig att det snart kommer så fort man kommit på en hållbar grund att skylla på som kringgår att blanda in mitt handikapp! Facket är informerat om det hela och säger att vi ligger lågt så länge det inte kommer något från företaget.(som är medelstort) Jag känner stor olust och oro i livet nu samt obehag och sorg över det här! Vad har jag för rättigheter och skyldigheter i detta läget! Skulle jag bli tvingad till omplacering förlorar jag på det lönemässigt också!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din arbetsgivare har av många skäl ingen rätt att varken säga upp eller omplacera dig till en lägre lön på grund av att du har ett medfött handikapp. Det finns både bestämmelser i lag om anställningsskydd (LAS) och diskrimineringslagen (DiskL) som skyddar dig i det aktuella fallet.

Vad gäller vid uppsägning i LAS?

För att du ska kunna sägas upp krävs enligt LAS att det finns saklig grund (7 § LAS). Uppsägningar enligt 7 § LAS kan delas in i de som görs på grund av personliga skäl och de som görs på grund av arbetsbrist. Att du har ett medfött funktionshinder, ett personligt skäl, kan definitivt inte ses som saklig grund för uppsägning under de rådande omständigheterna.

Vad gäller enligt DiskL?

Ett missgynnande, genom vilket en person behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband [...], funktionsnedsättning, [...] är direkt diskriminering enligt 1 kap. 4 § 1 p. DiskL. För att direkt diskriminering ska föreligga krävs att ett reellt missgynnande skett, exempelvis en uppsägning eller omplacering till sämre lön och att det har ett samband med diskrimineringsgrunden som i ditt fall är en funktionsnedsättning. Kravet på samband innebär att diskrimineringsgrunden måste ha utgjort ett handlingsskäl för arbetsgivaren tog det missgynnande beslutet eller vidtog den missgynnande åtgärden.

Enligt 2 kap. 1 § DiskL är det inte tillåtet för en arbetsgivare att diskriminera en arbetstagare. Inget av undantagen som finns i DiskL är enligt min bedömning tillämpliga i ditt fall så som du beskrivit det och den diskriminering som du potentiellt skulle kunna utsättas för vid uppsägning eller omplacering är inte tillåten.

Du kan, om du utsätts för diskriminering, få diskrimineringsersättning enligt 5 kap. 1 § DiskL och den rättshandling som företas mot dig (exempelvis omplacering eller uppsägning) kan eventuellt ogiltigförklaras med stöd i 5 kap. 3 § DiskL.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Skulle en situation uppstå när du misstänker att du blivit diskriminerad på din arbetsplats är du varmt välkommen att återkomma till oss genom att ställa ytterligare en fråga eller kontakta oss på info@lawline.se.

Ludvig MontanRådgivare