Omplacering vid sjukskrivning

Hej. Jag insjuknade i svår utmattning sommar 2016 efter en längre tid av extrem arbetsbelastning. Våren 2020 hade jag lyckats ta mig tillbaka till 75 %, och fick sjukersättning på 25 %. Blev ganska snart varse att jag inte klarade "full" belastning på 75 %. Insjuknade akut igen sommaren 2021 och har sedan dess varit heltidssjukskriven. Min arbetsgivare menar att jag inte kan få komma tillbaka till mitt vanliga arbete igen eftersom jag inte klarar trycket och att de endast har skyldighet att rehabilitera tillbaka till ordinarie tjänst. De vill avsluta rehab och gå till omplacering. Men det tycks finnas två problem; dels är jag permanent nedsatt med 25 % och dels är jag just nu sjukskriven. Arbetsgivaren säger att de inte har skyldighet att erbjuda mig omplacering på 75 % om den "nya" chefen behöver mer, jag menar att det inte är självvalt att jag jobbat mig till en bestående skada. Arbetsgivaren säger också att jag (ifall de lyckas hitta ett nytt 75 % - jobb till mig) inte har rätt till upptrappning efter sjukskrivningen (som företagsläkaren efter arbetsförmågebedömning varit tydlig med måste ske) utan att jag måste kliva in i det nya jobbet för fullt. Direkt från heltidsjuk till 75 % på nytt uppdrag alltså. Jag är 60 år och har arbetat lojalt som studievägledare för min kommun i snart 20 år. Nu känns det som att det här kan ta en ände med förskräckelse och att jag åker ut med badvattnet. Hur ser mina rättigheter ut kring de två problem jag beskriver ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att behandla dina två frågor var för sig. Dina problem och din relation med din arbetsgivare regleras i lag om anställningsskydd (hädanefter LAS).

Saklig grund för uppsägning?

Så som jag tolkar din situation är att din arbetsgivare har beslutat att de vill ha bort dig från din nuvarande anställning eftersom du inte kan utföra ditt arbete på grund av sjukskrivningen. Det som sker är att man säger upp den anställde. Detta är något som i grunden är tillåtet, men det aktualiserar den s.k. omplaceringsskyldigheten som du även nämner i din fråga. Reglerna kring detta finns i 7 § LAS.

En uppsägning måste för det första vara sakligt grundad. För det andra saknas det saklig grund för uppsägning om den anställde kan omplaceras. Saker som hör till arbetstagaren personligen kan vara sakliga, och vara grund för uppsägning. Att omplacera någon för att de inte längre har kapaciteten att utföra en arbetsuppgift är alltså under vissa förutsättningar tillåtet. Det krävs dock att arbetsnedsättningen är så pass stadigvarande och dessutom är så väsentlig att arbetstagaren inte längre kan utföra något arbete av betydelse för arbetsgivaren, se AD 2006 nr. 11. Eftersom du är sjukskriven på 100% i dagsläget är detta nog uppfyllt.

Dock finns det två saker som arbetsgivaren måste ta hänsyn till. Dels är det rehabiliteringsskyldigheten, vilken man verkar vilja avsluta, dels att man måste erbjuda en skälig omplacering.

Rehabiliteringsskyldigheten

Vad gäller rehabilitering har det i förarbeten till både arbetsmiljölagen och lagen om allmän försäkring uttalats att arbetsgivaren har att göra allt som är möjligt för att anställningen ska kunna fortsätta. Dessutom ska arbetsgivaren överväga alla möjligheter att flytta arbetstagaren till någon uppgift inom företaget. (se lagen om allmän försäkring (prop. 1990/91:141 s. 43) och arbetsmiljölagen (1990/91:140 s. 51 f.))

Jag ställer mig lite frågande till om arbetsgivaren verkligen har gjort detta i ditt fall, men det är inte möjligt för mig att med säkerhet säga om de har gått för hastigt fram.

Skäligt erbjudande

Arbetsgivare har en väldig frihet i sin omplaceringsrätt och detta innebär att man som arbetstagare kan få lov att acceptera att man får en annan tjänst med andra tider, annan arbetsplats och andra villkor. Det finns dock en bortre gräns för vad som är rimligt, som illustreras i den s.k. bastubadarprincipen

Vid en omplacering krävs det att erbjudandet om omplacering är skäligt. Man kan alltså inte komma runt omplaceringsskyldigheten genom att erbjuda en totalt omöjlig tjänst för en anställd. En arbetstagare som tackar nej till ett omplaceringserbjudande utan godtagbar anledning har inte rätt att automatiskt få ett nytt erbjudande, och saklig grund för uppsägning föreligger då. Du har däremot inte, med största sannolikhet, fått ett skäligt omplaceringserbjudande. Erbjudandet är inte skäligt, och du har enligt mig godtagbara skäl att tacka nej till det. Arbetsgivaren har då skyldigheten att erbjuda dig en annan omplaceringsmöjlighet.

Sammanfattning

Så som jag tolkar din situation har din arbetsgivare eventuellt begått två misstag. För det första är det lite oklart om man verkligen har uppfyllt sin rehabiliteringsskyldighet, men det är som sagt väldigt svårt att avgöra. För det andra har de enligt min bedömning inte lämnat ett skäligt omplaceringserbjudande. Du nämnde i din fråga att de har nämnt att en tjänst på 75% inte senare kan utökas till 100%. Detta är något som jag skulle säga ryms inom deras omplaceringsrätt, och vid omplaceringar får man ibland tolerera att man inte får en exakt likvärdig tjänst. Däremot spelar det nog mindre roll om det visar sig att erbjudandet i sig inte är skäligt.

Du har beställt telefonuppföljning, och därför kommer jag att ringa dig imorgon onsdagen den 19/1 kl. 18.00. Det kan vara bra att veta att jag ringer från dolt nummer. Om du skulle ha några frågor innan dess eller om tiden inte passar, får du gärna kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare