Omprövning av vårdbidrag

Hej!

Jag har ansökt om vårdbidrag åt min son och jag fick ett beslut som jag tycker det är felaktigt beslut. Vem kan jag vända mig till?

Jag vill överklaga.

Kan ni gärna hjälpa till?

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäkringskassan utgår från de uppgifter som du har lämnat i ansökan när de ska fatta sitt beslut om vårdbidrag och dess storlek. I ditt fall anser du att beslutet är felaktigt, du kan således skriva till Försäkringskassan och begära omprövning. Försäkringskassan kommer då titta på nytt eventuellt underlag och gammalt som redan finns i ärendet och göra en ny prövning. Länken för begäran om omprövning finns här. Försäkringskassan måste dock få in din begäran inom två månader från den dag du tagit del av beslutet. Om Försäkringskassan står fast vid sitt beslut kan du överklaga det ytterligare till förvaltningsrätten.

Om du vill överklaga omprövningsbeslutet ska du skriva ett brev där du anger vilket beslut det gäller, hur du vill att beslutet ändras och varför. Ange också ditt namn, personnummer, adress och telefonnummer. Sedan skickar du överklagandet till omrpövningsenheten, adressen framkommer i omprövningsbeslutet.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare