FrågaAVTALSRÄTTAvtal08/07/2020

Önskar hjälp med fullmakt

Hej

Har ni några synpunkter på följande skrivning i en fullmakt?

Fullmakt - säljare

Fullmakt för xxxx xxxxxxxxx, ÅÅÅ-yy-yy-zzzz

eller till den som denne sätter i sitt ställe, att försälja dödsboet efter xxxxx xxxxxxxxxxx

tillhöriga

Objekt Fastigheten xxxxxx med adress xxxxxxxxxxxxxxxxx

Fullmakt Att ingå förmedlingsuppdrag.

Att hos långivare inhämta uppgifter om de lån och pantbrev som belastar fastigheten.

Att upprätta och underteckna köpekontrakt, köpebrev och likvidavräkningshandlingar.

Att ansöka om inteckning av fastigheten.

Att pantförskriva i fastigheten uttagna pantbrev/inteckningar.

Att ansöka om dödning och relaxering av inteckningar i fastigheten.

Att ansöka om dödningsåtgärder enligt lagen om dödande av förkommen handling.

Att utkvittera och emottaga pantbrev ställda som säkerhet för lån i fastigheten.

Att på alla i samband med försäljning i övrigt förekommande handlingar teckna mitt/våra

namn, godkänner jag/vi ombudets laga åtgärder.

Undertecknande Ort Datum

Jag förstår denna skrivning som en fullmakt att sälja dödsboet. Men det ska ju vara en fullmakt att sälja fastigheten tillhörigt dödsboet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan du har ställt är en gratisfråga, och att läsa en fullmakt och komma med genomtänkta synpunkter på denna kräver lite mer omfattande rådgivning än vad man kan få genom en gratisfråga.

Vad du kan göra nu

Jag skulle därför rekommendera att du bokar tid med en av Lawlines jurister eller använder dig av Lawlines avtalsrobot. Länk till formulär för att boka tid med jurist finns här. Lawlines juristbyrå debiterar 2 000 kronor i timmen. Länk till Lawlines avtalsrobot finns här. Då kan man skapa ett eget avtal. Man kan skapa en fullmakt genom att använda sig av avtalsroboten, se länk här. Att skapa en fullmakt kommer att kosta 895 kronor för den som beställer avtalet.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare