FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/04/2018

Öppet köp vid försäljning av katt

Hej!

Jag sålde min katt, Valtra till en tjej med endast ett muntligt kontrakt om att hon kunde få en prövotid och lämna tillbaka katten om det inte fungerade. Men vi sade aldrig en tidsgräns. Jag sade till henne att hon är en utekatt och att när hon är ute, är hon ute 2-3 dagar i rad. Vi lämnade av katten hos henne 17 Mars. Det kom fram att Valtra hade maskar när hon fick henne vilket jag inte visste, så jag betalade läkemedels kostnaden. Jag fick regelbundet bilder och uppdateringar om att kattens välmående och att hon sen fick gå ut. 22 April får jag detta meddelande “Hej! Nu har jag bestämt mig att det inte längre fungerar att ha kvar Valtra. Hon är ute massor (1-2 dagar i sträck och sen inne max en natt), men har ändå fullt med överskottsenergi på nätterna så varken jag eller min kille kan sova.. Så himla ledsen över detta beslutet, för hon är såå go men det funkar helt enkelt inte."

Allt man säljer har man öppet köp på högst 30 dagar. Detta är nästan 1.5 månader. Dessutom så märker man om en katt är energisk på mindre än en vecka och hon visste väl att Valtra är utekatt och är ute länge perioder. Det stod t.om i annonsen på Blocket så hon visste om det redan innan köpet.

Jag vill veta om djurskyddslagen säger någonting om detta och vad som borde göras. Ska hon få sälja Valtra själv eller ska jag ta tillbaka henne?

Tack för hjälpen!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det ska först och främst sägas att djurskyddslagen inte tycks vara aktuell att tillämpa i det här fallet. Djurskyddslagen reglerar bara frågor om vanvård och behandling av djur.

Jag tolkar det som att du vill veta om du är tvingad att ta tillbaka katten på grund av att ni avtalat om "öppet köp" samt om den nya ägaren har rätt att sälja katten vidare till vem som helst. Dessa frågor är av köprättslig karaktär eftersom en katt betraktas som lös egendom (närmare bestämt "lös sak") och eftersom ni båda (du och köparen) är privatpersoner, är det köplagen som är tillämplig (se 1 § köplagen).

Köparen har full rätt att sälja katten vidare till vem hon vill eftersom hon är ägare till katten från åtminstone 17 mars.

Kan du tvingas ta tillbaka katten och behöva betala tillbaka pengar?

Man har aldrig öppet köp "automatiskt". Öppet köp och hur länge det ska vara öppet köp är något som måste avtalas mellan parterna för att det ska gälla. Om man däremot har avtalat om öppet köp innebär det att köparen har rätt att lämna tillbaka den köpta varan (och få pengarna tillbaka) inom den avtalade tidsfristen oavsett om det är något fel på varan eller ej. Den juridiskt intressanta frågan är hur lång optionsfristen ska anses vara i fall där det står klart att köpare och säljare avtalat om öppet köp men inte hur länge öppet köp ska gälla (vilket är fallet enligt din fråga). Det finns dessvärre inget tydligt svar på detta. Det står dock relativt klart att köparen i en sådan situation åtminstone inte kan vänta längre än vad som, utifrån det specifika köpets karaktär, är att betrakta som skälig tid. Syftet med öppet köp är att köparen i lugn och ro ska få en betänketid. Det går att argumentera för att ca 30 dagar är tillräckligt för att bilda sig en uppfattning i frågan om man gjort ett klokt köp. Öppet köp erbjuds ofta av butiker till konsumenter och det vanligaste är, som du sagt, en 30-dagarsfrist. Det är möjligt att man skulle ta denna tidsfrist som något slags riktmärke för att avgöra "skälig tid". Oavsett är det köparen som har bevisbörda för frågan om hur lång tid man haft öppet köp. Det är alltså köparen som måste kunna visa att man meddelat utnyttjande om öppet köp-klausul inom rätt tid.

Om vi utgår från att öppet köp inte längre gäller blir nästa fråga att utreda huruvida köparen har rätt att få köpet hävt på grund av fel i varan. Utifrån informationen i din fråga är det ganska osannolikt. Du har noga beskrivit kattens egenskaper i annonsen samt avhjälpt det fel som redan fanns (masken i magen). Köparen kan inte åberopa "fel" som hon redan känt till vid köptillfället (se 20 § köplagen).

Sammanfattningsvis: Det är ganska oklart huruvida "öppet köp-erbjudandet" fortfarande gällde när köparen hörde av sig 22 april. Den frågan avgörs utifrån vad som kan anses ha varit underförstått vid köptillfället samt vad som kan anses vara en skälig tidsfrist utifrån köpets karaktär. Det är köparen som måste bevisa att hon hörde av sig under den tid öppet köp fortfarande gällde. Köparen kan sannolikt inte på grund av fel i vara häva köpet. Däremot är hon som ägare till katten fullt behörig att sälja katten till någon annan utan ditt samtycke.

Hoppas detta besvarade din fråga.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare