Otillåten andrahandsuthyrning

Hej,

Vi hyr en lägenhet i andrahand. Vi har skrivit på ett kontrakt och har bott här sen 1.Juli. Nu har styrelsen kontakt oss och meddelat att våras hyresvärd inte har något tillstånd att hyra ut och att vi kommer behöva flytta ut om han inte på något sätt kan fixa det med styrelsen. Vi har fått veta att han sökte om tillstånd i juli med fick avslag dock så visste vi ingenting om det här och vi fick ett kontrakt ändå.

Jag undrar hur det bli med vårat kontrakt, bli den ogilgit utan tillstånd? Kommer vi få 3 månader uppsägningstid som står i kontraktet eller kan stryelsen tvingar oss att flyyta ut till månadskiftet? Vad har vi rättigheter?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att detta gäller en bostadsrättslägenhet, då det är en styrelse involverad.

Om en bostadsrättsinnehavare hyr ut en lägenhet utan styrelsens godkännande så kan det leda till att denne förverkar sin rätt till bostaden, det vill säga bostadsrättsinnehavaren kan förlora rätten till sin bostadsrätt på grund av detta. Om bostadsrättsinnehavaren förlorar sin rätt till bostadsrätten så blir det således inte möjligt för denne att hålla den avtalade uppsägningstiden på tre månader gentemot andrahandshyresgästen. Du kan läsa mer om det här.

När en andrahandshyresgäst ingår ett hyresavtal så har denne enbart ett hyresförhållande med bostadsrättsinnehavaren, inte med styrelsen. Det är alltså bostadsrättsinnehavaren som är andrahandshyresgästens hyresvärd. Styrelsen har således inga skyldigheter gentemot andrahandshyresgästen. Styrelsen och andrahandshyresgästen har alltså inget rättsligt förhållande.

Vad gäller avtalad uppsägningstid så är hyresvärden bunden av den avtalade uppsägningstiden.

Detta innebär i din situation att frågan måste undersökas. Du kan försöka kolla upp om bostadsrättsinnehavaren har förlorat sin rätt till bostadsrätten på grund av den otillåtna andrahandsuthyrningen. Om denne inte har gjort det så gäller fortfarande er avtalade uppsägningstid om tre månader.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare