Otillåten andrahandsuthyrning av lokal

Hej!

Fick veta att mitt hyreskontrakt (i andrahand) för min restaurangslokal har inte varit godkänt från fastighetsägare, trots jag var godkänt av dem för att sälja alkohol i lokalen. Lokalen hyrdes ut olagligt. Kan man prata om pactum turbe? Får jag kräva ersättning för det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär pactum turpe?

Pactum turpe finns inte i någon lag. Principen kommer från latin och betyder "skamlig överenskommelse". Den innebär att omoraliska och osedliga avtal inte förtjänar rättsordningens skydd. Domstolen prövar inte mål som anses vara skamliga.

Ett exempel på när domstolen använde pactum turpe är RH 2004:41. Målet handlar om en gravid kvinna som tecknade ett avtal med en man. De avtalade om att mannen skulle betala en viss summa pengar om hon avbröt sin graviditet. Kvinnan fullföljde sin del av avtalet men mannen ville inte betala pengarna som de hade kommit överens om. Kvinnan vände sig därför till domstolen men domstolen vägrade att ta upp hennes mål med stöd av principen om pactum turpe. Hovrätten ansåg att det var ett omoraliskt avtal.

Otillåten uthyrning av lokal faller inte in under pactum turpe utan man får gå till 12 kap. jordabalken (JB) istället.

Andrahandsuthyrning av lokal utan samtycke från fastighetsägare

Förstahandshyresgästen får inte hyra ut lokalen utan hyresvärdens samtycke (12 kap. 39 § första stycket JB). Om hyresgästen inte inhämtar ett samtycke från hyresvärden leder det till att hyresrätten blir förverkad d.v.s. omedelbar uppsägning av hyresavtalet (12 kap. 42 § 3p. JB). Då måste andrahandshyresgästen flytta omedelbart. Andrahandshyresgästen kan begära skadestånd av förstahandshyresgästen för de skador som har skett på grund av den otillåtna andrahandsuthyrningen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare