Överenskommelse om kortare uppsägningstid.

Hej!

Min hyresvärd har frågat oss att flytta ut sist den 1 November.

Jag har ett SMS från henne som säger att hon behöver lägenheten tillbaka den 1 November.

Vi har nu hittat en lägenhet där vi kan flytta in den 1 Oktober.

Hon påstår att vi behöver ändå betala hyran både för oktober och november för att det är 3 månaders uppsägningstid.

Jag vill inte betala November eftersom vi kom överens om ett tidigare datum.

Vad gäller enligt lagen?

Tack så mycket!

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du och din hyresvärd kommit överens om att du ska flytta ut den 1a november men att hen kräver att du fortfarande ska betala hyran för hela november och du undrar huruvida detta stämmer eller ej.

Jag utgår ifrån att du haft ett hyresavtal som gällt på obestämt tid, då har du tre månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § st. 1 JB). Som utgångspunkt är det lagens uppsägningstid som gäller, dvs. att du har tre månaders uppsägningstid och är skyldig att betala hyran under hela denna period. Det gäller även om du väljer att flytta ut från lägenheten innan uppsägningstidens slut och en ny hyresgäst flyttar in.

Det är dock möjligt för dig och hyresvärden att avtala om att en kortare uppsägningstid ska gälla, t.ex. att du istället ska ha två månaders uppsägningstid. En sådan överenskommelse är bindande för hyresvärden. I sådana fall flyttar du ut det datum som ni bestämt och betalar hyra fram till och med den perioden.

Om det skulle uppstå en framtida tvist mellan dig och hyresvärden om uppsägningstidens längd måste du kunna bevisa att ni har kommit överens om att du ska ha en kortare uppsägningstid än tre månader. Om du inte kan bevisa det finns en risk att du ändock kommer behöva betala hyra för hela uppsägningstiden. Av bevisskäl bör du därför se till att överenskommelsen om en kortare uppsägningstid görs skriftligen, t.ex. via sms som ni verkar ha gjort. Det behöver dock tydligt framgå att du och hyresvärden är överens om att du har en uppsägningstid på två månader och att du bara är skyldig att betala hyra under de två månaderna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare