Överklaga detaljplan

Hej,

Jag behöver hjälp med att överklaga en detaljplan som kommunen har antagit för marken mitt emot min tomt. Tidigare detaljplan har specificerat en normalstor idrottshall men nu vill kommunen istället bygga ett 4 våningar och 20 m högt äldreboende med 60 lägenheter samt ett litet gruppboende bredvid. Detta går helt emot den fördjupade översiktsplanen för området som utlovar öppenhet och låg bebyggelse och påverkar områdets karaktär och förhållanden för omkringligande fastigheter, tex genom betydande insyn pga den höga bebyggelsen. Den nyligen antagna detaljplanen är också en klar försämring jämfört med den tidigare detaljplanen med mycket större betraktningsvinkel av den planerade bebyggelsen vilket så klart påverkar utsikten negativt.

Vidare så har kommunen helt ignorerat att gatorna runtomkring är byggda för trafik till och från bostäder (villor och radhus) och inte tung trafik som en så stor och mer allmän verksamhet medför. Detta samtidigt som barn leker på gatorna och bilar parkerar olovligen pga brist på parkeringplatser.

Kommunen hävdar att allmänintresset i detta fallet går före det enskilda intresset som inte nämnvärt anses medföra någon olägenhet av den nya detaljplanen. Men rimligen kan inte allmänintresset vara att bygga just 4 våningar.

1. På vilka grunder kan man överklaga en uppdaterad detaljplan och vilka är utsikterna att lyckas med ovanstående?

2. Om man inte lyckas överklaga, kan det gå att påverka utformningen i så fall?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan rör alltså främst hur man överklagar en detaljplan och hur chanserna ser ut att nå framgång.

Vad som spelar roll vid detaljplanering

Detaljplaner regleras i plan- och bygglagen (2010:900), PBL. Övergripande kan man säga att hela lagstiftningen karaktäriseras av en avvägning mellan allmänna och enskilda intressen. En inskränkning i ett enskilt intresse måste alltså motiveras med ett allmänt intresse som väger tyngre. Avvägningen är dock otroligt svår att beskriva i ord, och kan tyckas vara på gränsen till godtycklig. Eftersom det alltid rör väldigt specifika omständigheter, alla detaljplaner och befintlig bebyggelse är ju olika från fall till fall, är det svårt att få ledning av rättspraxis.

De enskilda intressen som talar mot detaljplanen är alltså försämrad utsikt, ökad insyn och ökad trafikering. Ett allmänt intresse som också talar mot detaljplanen är den ökade trafikeringen (PBL 2 kap 6 § 6 p). Det allmänna intresset som talar för detaljplanen verkar vara att kommunen vill erbjuda äldrevård där.

Svårigheten i avvägningen består delvis i att jag inte vet hur det ser ut på platsen. Faktorer som till exempel hur långt bort huset planeras byggas, hur central platsen är belägen i en stad, hur vägförbindelserna ser ut, hur möjligheterna att bygga på andra ställen och hur akut behovet av bygget är är helt avgörande. Det ska också nämnas att översiktsplanen inte är bindande för kommunen, men bör var en vägledning för hur detaljplaner utformas.

Det mest konkreta bland omständigheterna torde vara insynen. Om den utgör vad som kallas betydande olägenhet räcker det för att detaljplanen ska vara felaktig (PBL 2 kap 9 §). I praxis har ett insynsavstånd på 1,5m ansetts medföra betydande olägenhet (MÖD 2020:6). Eftersom jag inte vet hur långt bort byggnaden planeras blir det omöjligt att bedöma huruvida insynen i sig räcker för att diskvalificera detaljplanen. Alla omständigheter som talar emot detaljplanen kan dock tillsammans vara tillräckliga för att väga över allmänintresset.

Överklagande av detaljplan

Först är det bra att veta hur ärendegången ser ut. När kommunen tagit fram ett förslag ska det skickas ut på samråd, därefter på granskning i minst två veckor (PBL 11-25 §§). Därefter får kommunen anta detaljplanen.

Kommunala beslut att anta detaljplan överklagas till mark- och miljödomstolen (PBL 13 kap 2a §). För att få göra detta måste beslutet angå en själv, det framgår av PBL 13 kap 8 § och förvaltningslagen (2017:900), FVL, 42 §. Dessutom måste man skriftligen ha invänt mot detaljplanen innan granskningstiden gått ut (PBL 13 kap 11 §). Överklagandet måste göras inom tre veckor från det att den beslutade detaljplanen publicerades (PBL 13 kap 16 § och FVL 44 §).

Det finns alltså två tillfällen att yttra sig, och ett tillfälle att överklaga. Då jag inte vet var i ärendegången ärendet befinner sig kan jag inte svara på precis hur du bör agera. Däremot är det viktigt att du någon gång under samråds- eller granskningstiden skickar en skriftlig invändning mot detaljplanen för att få rätt att överklaga i ett senare skede. Det bör stå hur du invänder i de handlingar du tagit del av.

Chans till framgång

Tyvärr kan jag inte med det underlag jag har uttala mig kring huruvida ett överklagande skulle nå framgång.

Det ska tilläggas att fel som kommunen begår i sin handläggning också kan resultera i att en detaljplan är ogiltig, men eftersom jag inte vet något om ärendets handläggning kan jag inte dra någon slutsats härom.

Möjlighet att påverka efter ett misslyckat överklagande

Om man överklagat men fått fel har kommunen rätt att utföra sin detaljplan. Då har man alltså ingen juridisk rätt kvar att påverka vad som sker.

Vad man kan göra

Först och främst bör du skriva till kommunen och invända mot detaljplanen. Om du kan få grannar och andra att skriva på är det också bra, kommunen är ett politiskt organ och kommunpolitiker måste ta hänsyn till vad invånarna tycker för att inte bli bortvalda. Här finns den bästa chansen att påverka, kom gärna med förslag på hur en kompromiss skulle se ut, till exempel ett lägre hus eller en annan plats för bygget. Invändningen ger dig också rätt att överklaga i ett senare skede.

För att överklaga rekommenderar jag starkt att du söker vidare hjälp. Dels bör kommunens handläggning granskas för att finna eventuella brister där, dels är överklaganden inte helt lätta att skriva och fel kan resultera i en onödig förlust i domstol.

Sammanfattning

Möjligheten att överklaga finns, men jag kan inte bedöma chansen för framgång. Chansen för framgång dock är i alla fall inte obefintlig, det finns gott om omständigheter som talar till din fördel. För att ha rätt att överklaga måste du dock invända innan granskningstiden gått ut. Jag föreslår att du söker vidare hjälp om du bestämmer dig för att överklaga.

Om du vill ha vidare hjälp kan du maila mig på vidar.wicklund@lawline.se så ser jag till att byrån kontaktar dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,
Vidar WicklundRådgivare