FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/10/2020

Överklaga ett beslut gällande tomtgräns vid en koloniträdgård.

Är i tvist om tomtgräns vid en koloniträdgård.

Styrelsen har fattat ett beslut. Kan man överklaga el liknande ?

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att svara på din fråga eftersom det finns ganska lite information. Jag ska ändå försöka att ge generella råd om hur man kan agera i din situation.

Jag antar att det är en ideell förening och du är medlem av föreningen. Det finns tyvärr ingen särskild civilrättslig lagstiftning som reglerar ideella föreningar. Varje förening bestämmer själv sina regler och ansvarar för fördelningen av lotter till föreningsmedlemmar. Däremot arrenderar de flesta föreningarna mark från kommunen och det kan vara värd att vända sig till kommunen med ett klagomål.

En annan väg är att klandra styrelsens beslut. Det finns många faktorer som kan påverka din rätt att klandra beslutet. En av de viktigaste faktorer som måste beaktas är tidsfristen (RH 20212:33). Jag kan tyvärr inte ge dig ytterligare vägledning i den delen eftersom jag måste ha mer information.

Jag skulle rekommendera dig att förbereda föreningens stadgar, föreningens regler gällande koloniträdgård, ditt avtal med föreningen, hämta ut detaljplan från Lantmäteriet om en sådan finns och återkomma till Lawline. Du kan antingen boka en tid med en av våra jurister här (de kan även hjälpa dig med stämningsansökan) eller ställa en ny fråga med lite mer information här.

Med vänliga hälsningar,

Orysia SichRådgivare