FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/01/2021

Överklaga ett CSN beslut

Hejsan .

Jag har en fråga jag ska överklaga beslutet om att inte få csn då jag har för lite poäng.

Jag pluggade matte förra året men insåg att hur mycket jag än kämpade på och pluggade och skrev ner talen så blev det inte rätt och jag förstod inget av uppgifterna de gav . Jag bad om hjälp men fick ingen hjälp . Så jag kände att det var helt hopplöst att ens försöka att klara kursen och sen så spelade det ingen roll för jag fick ändå inga poäng utan bara hela tiden det är fel det är fel.

Hur ska jag kunna förmedla det på papper att ens kunna skriva till dem så att de ger mig en andra chans till att faktiskt få hjälp och att kunna klara matte kursen för en gång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra, mitt störta tips är att du ska fortsätta kämpa även fast det känns svårt och jobbigt just nu. Det du kan göra är att höra av dig på nytt till dina lärare och förklara din situation, får du ingen respons då tycker jag att du ska ta kontakt med den som är kursansvarig på kursen.Till framtida sådana problem, tycker jag att du skall hitta dig en pluggkompis för att gå igenom föreläsningarna ihop och dessutom plugga inför tentan ihop.

Hur gör du om du vill överklaga CSN beslut:

Du kan överklaga beslut som CSN har fattat. Då ska du skriva ett brev, ett överklagande, och skicka det till CSN. Du behöver dock skriva i överklagan vilken överinstans du ska överklaga till. Ditt skriftliga överklagande måste ha kommit in till CSN senast tre veckor från den dag du fick del av beslutet.

Uppgifter du ska skriva i överklagandet:

Det finns en del uppgifter du behöver skriva i ditt överklagande. De här uppgifterna behöver alltid vara med:

vilket beslut du överklagarpå vilket sätt du vill att beslutet ska ändrasdina kontaktuppgifter (namn, postadress, telefonnummer).

Om du företräds av ombud eller ställföreträdande, behöver du även skriva kontaktuppgifter till dem.

För mer information om hur du överklagar ett CSN beslut hittar du i denna länk https://www.csn.se/kontakta-oss/overklaga-csns-beslut.html , där det framkommer tydligt hur du skall gå tillväga!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Maryam NaqqarRådgivare